13 de des. 2011

Pràctica Twitter

Anteriorment vaig fer una entrada de Twitter explicant (Què és?, Com funciona?...)

Vam haver de fer una pràctica en grups amb aquest programa que consistia en fer un seguiment d'una persona durant uns dies. El nostre grup vam elegir a Celestino Arteta ja que parla sobre temes de TIC, relacionats amb l'assignatura.

  • Qui és?
  • Què fa?
  • On treballa?
  • Té pàgina web o blog?
    • Quines són?
    • Centres d'interès d'aquestes
    • L'escriptura utilitzada
  • Els seus tweets
    • Pàgines repetides o molt nombrades
    • Quines són les fonts d'informació?
    • Si retweeteja tweets de moltes persones o d'alguna en concret
Aquí us penjaré el PowerPoint fet pel nostre grup sobre aquest seguiment de Celestino Arteta:

11 de des. 2011

Competències digitals específiques del mestre en relació a la tecnologia

Concepte de Competència digital: Conjunt de competències relacionades amb el coneixement i ús de la tecnologia. El procés d'adquisició d'aquestes s'anomena alfabetització digital.

Facilita el procés d'aprenentatge i ensenyament de diverses formes. Amb el suport de les TIC (tecnologies de la informació i la comunicacó), l'alumne podrà gestionar millor la informació i comunicar-se amb els docents i altres estudiants, aprendre a treballar col·laborativament i transformar aquestes interaccions en coneixement.

Competència digital del mestre. La formació del mestre demana una actualització continuada dels recusros tecnològics i de les seves potencialitats pedagògiques.

Dins dels diversos documents que marquen les pautes a seguir sobre quines haurien de ser les competències de les TIC, s'han destaquen dos força importants:

- Normes UNESCO
- Normes ISTE

UNESCO
  • Nocions bàsiques de la tecnologia. Els docents han de conèixer el funcionament bàsic del 'maquinari' i del 'programari'; posseir les competències i coneixements bàsics tecnològics dels recursos web que calen per utilitzar la tecnologia; han de ser capaços d'utilitzar la tecnologia durant les activitats ja sigui amb el conjunt de la classe o amb alumnes sols.
  • Aprofundiment de coneixements. Els docents han de conèixer una sèrie d'aplicacions e instruments específics i ser capaços de fer-los servir amb flexibilitat en diferents situacions basades en problemes o projectes; utilitzar xarxes de recursos per ajudar als estudiants a col·laborar; supervisar els plans de projectes dels alumnes; crear contextos d'aprenentatge flexible en les aules.
  • Creació de coneixements. Els docents han de ser capaços de concebre comunitats dels coneixements basades en les TIC i fomentar-les als alumnes; desenvolupar un paper de lideratge en la formació dels seus col·legues, així com en l'elaboració i aplicació d'una concepció de la seva escola com comunitat basada en la innovació i l'aprenentatge permanent.
      ISTE
      • Normes Nacionals sobre Tecnologia Educativa per a Docents. Els docents han de ser competents en :
        • Inspirar i facilitar l'aprenentatge i la creativitat dels estudiants.
        • Planificar i dissenyar experiències d'aprenentatge i avaluació incorporant instruments contemporanis.
        • Mostrar coneixements, habilitats i estratègies de treball innovadores i centrades en la societat digital.
        • Promoure la ciutadania digital i la responsabilitat.
        • Millorar la pròpia pràctica professional i la capacitat de lideratge.
      • Normes Nacionals sobre Tecnologia Educativa per a Estudiants.
        • Creativitat e innovació.
        • Comunicació i col·laboració.
        • Investigació i fluïdesa en l'ús de la informació.
        • Pensament crític, resolució de problemes i presa de decisions.
        • Ciutadania digital.
        • Funcionament de la tecnologia i conceptes.

      Personalment penso que el funcionament de les TIC a les aules i en centres educatius és una eina bastant forta i bona per ensenyar als alumnes i comunicar-se entre ells o entre professors i alumnes. Tot i que es puguin fer diverses activitats, utilitzar aquesta tecnologia per aprendre coneixements e informació; de vegades és per culpa d'aquesta que es tenen problemes ja sigui amb la comunicació professor - alumnes, o en fer les diverses activitats o exercicis demanats.

      Per altre banda, és un bon recurs de cara al futur que ens servirà moltíssim a l'hora de treballar sigui la feina que sigui i ens orbirà més portes.