11 de des. 2011

Competències digitals específiques del mestre en relació a la tecnologia

Concepte de Competència digital: Conjunt de competències relacionades amb el coneixement i ús de la tecnologia. El procés d'adquisició d'aquestes s'anomena alfabetització digital.

Facilita el procés d'aprenentatge i ensenyament de diverses formes. Amb el suport de les TIC (tecnologies de la informació i la comunicacó), l'alumne podrà gestionar millor la informació i comunicar-se amb els docents i altres estudiants, aprendre a treballar col·laborativament i transformar aquestes interaccions en coneixement.

Competència digital del mestre. La formació del mestre demana una actualització continuada dels recusros tecnològics i de les seves potencialitats pedagògiques.

Dins dels diversos documents que marquen les pautes a seguir sobre quines haurien de ser les competències de les TIC, s'han destaquen dos força importants:

- Normes UNESCO
- Normes ISTE

UNESCO
  • Nocions bàsiques de la tecnologia. Els docents han de conèixer el funcionament bàsic del 'maquinari' i del 'programari'; posseir les competències i coneixements bàsics tecnològics dels recursos web que calen per utilitzar la tecnologia; han de ser capaços d'utilitzar la tecnologia durant les activitats ja sigui amb el conjunt de la classe o amb alumnes sols.
  • Aprofundiment de coneixements. Els docents han de conèixer una sèrie d'aplicacions e instruments específics i ser capaços de fer-los servir amb flexibilitat en diferents situacions basades en problemes o projectes; utilitzar xarxes de recursos per ajudar als estudiants a col·laborar; supervisar els plans de projectes dels alumnes; crear contextos d'aprenentatge flexible en les aules.
  • Creació de coneixements. Els docents han de ser capaços de concebre comunitats dels coneixements basades en les TIC i fomentar-les als alumnes; desenvolupar un paper de lideratge en la formació dels seus col·legues, així com en l'elaboració i aplicació d'una concepció de la seva escola com comunitat basada en la innovació i l'aprenentatge permanent.
      ISTE
      • Normes Nacionals sobre Tecnologia Educativa per a Docents. Els docents han de ser competents en :
        • Inspirar i facilitar l'aprenentatge i la creativitat dels estudiants.
        • Planificar i dissenyar experiències d'aprenentatge i avaluació incorporant instruments contemporanis.
        • Mostrar coneixements, habilitats i estratègies de treball innovadores i centrades en la societat digital.
        • Promoure la ciutadania digital i la responsabilitat.
        • Millorar la pròpia pràctica professional i la capacitat de lideratge.
      • Normes Nacionals sobre Tecnologia Educativa per a Estudiants.
        • Creativitat e innovació.
        • Comunicació i col·laboració.
        • Investigació i fluïdesa en l'ús de la informació.
        • Pensament crític, resolució de problemes i presa de decisions.
        • Ciutadania digital.
        • Funcionament de la tecnologia i conceptes.

      Personalment penso que el funcionament de les TIC a les aules i en centres educatius és una eina bastant forta i bona per ensenyar als alumnes i comunicar-se entre ells o entre professors i alumnes. Tot i que es puguin fer diverses activitats, utilitzar aquesta tecnologia per aprendre coneixements e informació; de vegades és per culpa d'aquesta que es tenen problemes ja sigui amb la comunicació professor - alumnes, o en fer les diverses activitats o exercicis demanats.

      Per altre banda, és un bon recurs de cara al futur que ens servirà moltíssim a l'hora de treballar sigui la feina que sigui i ens orbirà més portes.

      Cap comentari:

      Publica un comentari a l'entrada