Metàfora de l'ordinador com a tutor
La metàfora vol mostrar l'ordinador com a mestre. Fa referència al programari que vol reproduir el model tradicional ensenyament/aprenentatge. Als anys 50 es parlava de "màquines d'ensenyar" les quals s'ocupaven de tota la feina del mestre; no van tenir gaire èxit.
L'interés d'auqest tutorial de l'ordinador apareix amb la simulació que pot tenir com a paper de mestre en la relació mestre - alumne. Es pot establir una seqüència pels mestres:
La zonaClic és un servei del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya creat amb l'objectiu de donar difusió i suport a l'ús d'aquests recursos i oferir un espai de cooperació obert a la participació de tots els educadors/es que vulguin compartir els materials didàctics creats amb el programa.
La metàfora vol mostrar l'ordinador com a mestre. Fa referència al programari que vol reproduir el model tradicional ensenyament/aprenentatge. Als anys 50 es parlava de "màquines d'ensenyar" les quals s'ocupaven de tota la feina del mestre; no van tenir gaire èxit.
L'interés d'auqest tutorial de l'ordinador apareix amb la simulació que pot tenir com a paper de mestre en la relació mestre - alumne. Es pot establir una seqüència pels mestres:
iniciació (mestre) - resposta (alumne) - avaluació (mestre)
Aquesta relació també es pot establir respecte els ordinadors:
iniciació (ordinador) - resposta (alumne) - avaluació (ordinador)
Per crear aquest tipus de programes s'ha de tenir en compte la informació que s'inclou perquè l'alume pugui avançar; tant en les preguntes que es formulen com en les respostes donades. També s'ha de tenir en compte l'edat de l'alumne.
Es pot veure també que aquests programes, sí, fan que l'alumne aprengui, però no poden ajudar-lo a raonar per sí sol la pregunta que li estan realitzan, sino que directament l'ordinador li diu si està bé o malament sense cap explicació perquè l'alumne ho pugui entendre.
Un exemple d'aquests programes és el JClic.
La zonaClic és un servei del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya creat amb l'objectiu de donar difusió i suport a l'ús d'aquests recursos i oferir un espai de cooperació obert a la participació de tots els educadors/es que vulguin compartir els materials didàctics creats amb el programa.
Concepte JCLIC
Conjunt de programari lliure que serveix per realitzar diverses activitats interactives educatives multimèdia:
- puzzles/ GIF animats
- associacions (text + gràfic, etc.)
- exercicis de text
- mots encreuats
- sopes de lletres
- operacions matemàtiques
- el memori
- dictats
- etc.
Estan agrupades en projectes e indicades en un ordre per poder dur a terme les activitats. Aquest programa és vàlid des d'infants d'Educació Infantil fins a Secundària inclosa.
Un dels objectius i característiques principals és:
- Fer possible l'ús d'aplicacions educatives multimèdia "en línia", directament des d'Internet.
Aquest programa té diferents aplicacions:
- JClic applet
Un "applet" que permet incrustar les activitats JClic dins d'una pàgina web.
- JClic player
Un programa independent, que un cop instal·lat permet realitzar les activitats des del disc dur de l'ordinador (o des de la xarxa) sense que calgui estar connectat a Internet.
- JClic author L'eina d'autor que permet crear, editar i publicar les activitats d'una manera més senzilla, visual i intuïtiva.
- JClic reports
Un mòdul de recollida de dades i generació d'informes sobre els resultats de les activitats fetes pels alumnes.
Avantatge i desavantatge de fer servir programes per ordinador amb infants.
Primerament, cal dir qe hi ha un paral·lelisme entre els programes informàtics i la modalitat en les classes:
- Iniciació (docent)
- Resposta (alumne)
- Avaluació (professor)
El desavantatge és que l'ordinador no t'ajuda a respondre la pregunta, no ajuda a que el nen/nena faci raonaments per arribar a encertar-la, sinó que et dona directament la resposta si no la saps o t'equivoques. En canvi, el mestre t'ajuda a respondre i trobar la resposta adequada per tu mateix.
L'avantatge és que hi ha un informe en el qual hi ha el temps que es triga en fer l'activitat, els errors comesos per l'alumne, etc. D'aquesta manera, el mestre un cop acabada l'ctivitat pot avaluar a l'infant.
Personalment crec que està bastant bé fer aquest tipus d'activitats amb els infants ja que els nens/es juguen i es diverteixen però a la vegada aprenen. Ja sigui a nivell Infantil, Primària o Secundària. És una altre manera d'aprendre.
Aquí us deixo una Introducció al JClic
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada