13 de des. 2011

Pràctica Twitter

Anteriorment vaig fer una entrada de Twitter explicant (Què és?, Com funciona?...)

Vam haver de fer una pràctica en grups amb aquest programa que consistia en fer un seguiment d'una persona durant uns dies. El nostre grup vam elegir a Celestino Arteta ja que parla sobre temes de TIC, relacionats amb l'assignatura.

  • Qui és?
  • Què fa?
  • On treballa?
  • Té pàgina web o blog?
    • Quines són?
    • Centres d'interès d'aquestes
    • L'escriptura utilitzada
  • Els seus tweets
    • Pàgines repetides o molt nombrades
    • Quines són les fonts d'informació?
    • Si retweeteja tweets de moltes persones o d'alguna en concret
Aquí us penjaré el PowerPoint fet pel nostre grup sobre aquest seguiment de Celestino Arteta:

11 de des. 2011

Competències digitals específiques del mestre en relació a la tecnologia

Concepte de Competència digital: Conjunt de competències relacionades amb el coneixement i ús de la tecnologia. El procés d'adquisició d'aquestes s'anomena alfabetització digital.

Facilita el procés d'aprenentatge i ensenyament de diverses formes. Amb el suport de les TIC (tecnologies de la informació i la comunicacó), l'alumne podrà gestionar millor la informació i comunicar-se amb els docents i altres estudiants, aprendre a treballar col·laborativament i transformar aquestes interaccions en coneixement.

Competència digital del mestre. La formació del mestre demana una actualització continuada dels recusros tecnològics i de les seves potencialitats pedagògiques.

Dins dels diversos documents que marquen les pautes a seguir sobre quines haurien de ser les competències de les TIC, s'han destaquen dos força importants:

- Normes UNESCO
- Normes ISTE

UNESCO
  • Nocions bàsiques de la tecnologia. Els docents han de conèixer el funcionament bàsic del 'maquinari' i del 'programari'; posseir les competències i coneixements bàsics tecnològics dels recursos web que calen per utilitzar la tecnologia; han de ser capaços d'utilitzar la tecnologia durant les activitats ja sigui amb el conjunt de la classe o amb alumnes sols.
  • Aprofundiment de coneixements. Els docents han de conèixer una sèrie d'aplicacions e instruments específics i ser capaços de fer-los servir amb flexibilitat en diferents situacions basades en problemes o projectes; utilitzar xarxes de recursos per ajudar als estudiants a col·laborar; supervisar els plans de projectes dels alumnes; crear contextos d'aprenentatge flexible en les aules.
  • Creació de coneixements. Els docents han de ser capaços de concebre comunitats dels coneixements basades en les TIC i fomentar-les als alumnes; desenvolupar un paper de lideratge en la formació dels seus col·legues, així com en l'elaboració i aplicació d'una concepció de la seva escola com comunitat basada en la innovació i l'aprenentatge permanent.
      ISTE
      • Normes Nacionals sobre Tecnologia Educativa per a Docents. Els docents han de ser competents en :
        • Inspirar i facilitar l'aprenentatge i la creativitat dels estudiants.
        • Planificar i dissenyar experiències d'aprenentatge i avaluació incorporant instruments contemporanis.
        • Mostrar coneixements, habilitats i estratègies de treball innovadores i centrades en la societat digital.
        • Promoure la ciutadania digital i la responsabilitat.
        • Millorar la pròpia pràctica professional i la capacitat de lideratge.
      • Normes Nacionals sobre Tecnologia Educativa per a Estudiants.
        • Creativitat e innovació.
        • Comunicació i col·laboració.
        • Investigació i fluïdesa en l'ús de la informació.
        • Pensament crític, resolució de problemes i presa de decisions.
        • Ciutadania digital.
        • Funcionament de la tecnologia i conceptes.

      Personalment penso que el funcionament de les TIC a les aules i en centres educatius és una eina bastant forta i bona per ensenyar als alumnes i comunicar-se entre ells o entre professors i alumnes. Tot i que es puguin fer diverses activitats, utilitzar aquesta tecnologia per aprendre coneixements e informació; de vegades és per culpa d'aquesta que es tenen problemes ja sigui amb la comunicació professor - alumnes, o en fer les diverses activitats o exercicis demanats.

      Per altre banda, és un bon recurs de cara al futur que ens servirà moltíssim a l'hora de treballar sigui la feina que sigui i ens orbirà més portes.

      26 de nov. 2011

      JClic

      Metàfora de l'ordinador com a tutor

      La metàfora vol mostrar l'ordinador com a mestre. Fa referència al programari que vol reproduir el model tradicional ensenyament/aprenentatge. Als anys 50 es parlava de "màquines d'ensenyar" les quals s'ocupaven de tota la feina del mestre; no van tenir gaire èxit.

      L'interés d'auqest tutorial de l'ordinador apareix amb la simulació que pot tenir com a paper de mestre en la relació mestre - alumne. Es pot establir una seqüència pels mestres:

      iniciació (mestre) - resposta (alumne) - avaluació (mestre)

      Aquesta relació també es pot establir respecte els ordinadors:

      iniciació (ordinador) - resposta (alumne) - avaluació (ordinador)

      Per crear aquest tipus de programes s'ha de tenir en compte la informació que s'inclou perquè l'alume pugui avançar; tant en les preguntes que es formulen com en les respostes donades. També s'ha de tenir en compte l'edat de l'alumne.

      Es pot veure també que aquests programes, sí, fan que l'alumne aprengui, però no poden ajudar-lo a raonar per sí sol la pregunta que li estan realitzan, sino que directament l'ordinador li diu si està bé o malament sense cap explicació perquè l'alumne ho pugui entendre.

      Un exemple d'aquests programes és el JClic.


      La zonaClic és un servei del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya creat amb l'objectiu de donar difusió i suport a l'ús d'aquests recursos i oferir un espai de cooperació obert a la participació de tots els educadors/es que vulguin compartir els materials didàctics creats amb el programa.

      Concepte JCLIC

      Conjunt de programari lliure que serveix per realitzar diverses activitats interactives educatives multimèdia:

      - puzzles/ GIF animats
      - associacions (text + gràfic, etc.)
      - exercicis de text
      - mots encreuats
      - sopes de lletres
      - operacions matemàtiques
      - el memori
      - dictats
      - etc.

      Estan agrupades en projectes e indicades en un ordre per poder dur a terme les activitats. Aquest programa és vàlid des d'infants d'Educació Infantil fins a Secundària inclosa.

      Un dels objectius i característiques principals és:
      •  Fer possible l'ús d'aplicacions educatives multimèdia "en línia", directament des d'Internet.
      Aquest programa té diferents aplicacions:
      1. JClic applet
        Un "applet" que permet incrustar les activitats JClic dins d'una pàgina web.
      2. JClic player
        Un programa independent, que un cop instal·lat permet realitzar les activitats des del disc dur de l'ordinador (o des de la xarxa) sense que calgui estar connectat a Internet.
      3. JClic author L'eina d'autor que permet crear, editar i publicar les activitats d'una manera més senzilla, visual i intuïtiva.
      4. JClic reports
        Un mòdul de recollida de dades i generació d'informes sobre els resultats de les activitats fetes pels alumnes.

      Avantatge i desavantatge de fer servir programes per ordinador amb infants.

      Primerament, cal dir qe hi ha un paral·lelisme entre els programes informàtics i la modalitat en les classes:
      • Iniciació (docent)
      • Resposta (alumne)
      • Avaluació (professor)
      El desavantatge és que l'ordinador no t'ajuda a respondre la pregunta, no ajuda a que el nen/nena faci raonaments per arribar a encertar-la, sinó que et dona directament la resposta si no la saps o t'equivoques. En canvi, el mestre t'ajuda a respondre i trobar la resposta adequada per tu mateix.

      L'avantatge és que hi ha un informe en el qual hi ha el temps que es triga en fer l'activitat, els errors comesos per l'alumne, etc. D'aquesta manera, el mestre un cop acabada l'ctivitat pot avaluar a l'infant.

      Personalment crec que està bastant bé fer aquest tipus d'activitats amb els infants ja que els nens/es juguen i es diverteixen però a la vegada aprenen. Ja sigui a nivell Infantil, Primària o Secundària. És una altre manera d'aprendre.

      Aquí us deixo una Introducció al JClic

      Google Reader

      Google Reader és un lector de RSS (format XML per compartir contingut en la web; s'utilitza per difundir informació actualitzada freqüentment a usuaris subscrits a la font dels continguts).

      Permet organitzar i accedir ràpidament des d'una interfaç Web a totes les notícies de les pàgines configurades en el sistema que soporten, és a dir, redireccionar totes les novetats de les teves webs i blogs favorits a una mateixa pàgina i no perdre temps en buscar-les per la Red.

      D'aquesta manera es poden tenir diferents pàgines en les que habitualment hi entres en una sola pàgina web i a partir d'aquesta poder accerdir-hi fàcilment. A més a més de que tens totes les novetats d'aquestes pàgines dia a dia.

      A més a més, pots crear Alertes. Són un tipus de funció on poses el tema que t'interessa i aquest programa segons la freqüència que elegeixes t'envia les novetats de totes les pàgines que considera fiables sobre el tema escollit anteriorment. Aquesta informació pot ser enviada a través del Gmail (si tens un compte) o sinó en el mateix Google Reader.

      Personalment no coneixia aquesta pàgina i realment crec que és bastant eficaç i que se li pot donar un bon ús. Tenir totes les teves pàgines web que segueixes organitzades en un mateix programa és molt còmode.

      Aquí us adjunto un enllaç amb un manual d'aquest programa perquè fàcilment pogueu crear-lo i utilitzar-lo: Manual Google Reader

      Windows Live Movie Maker

      Aquest programa està creat per Microsoft i serveix per realitzar montatges de vídeo. Aquest programa està incorporat en el sistema operatiu de Windows i es pot trobar en les diferents versions d'aquest. Com per exemple, Windows Vista, Windows 7.

      Té característiques com:

      - efectes
      - transicions
      - títols/crèdits/llegendes
      - narracions cronològiques
      - pistes d'audio (ja siguin tant cançons com pistes de veus grabades)
      - es poden incloure vídeos dins del vídeo que s'està creant
      - incloure imatges
      - etc.

      La principal aventatge que té aquest programa és que és molt senzill d'utilitzar i és una manera de començar a familiaritzar-se amb aquest tipus de programes. Realment, aquest programa el porto utilitzant des de fa un temps i va molt bé per fer qualsevol tipus de projecte ja sigui per l'escola, universitat o simplement per fer un víedo per tú.

      A la classe vam haver de fer una pràctica amb aquest programa i aquí us la penjo perquè pogueu veure exactament com quedaria un vídeo fet amb el Windows Live Movie Maker.

      3 de nov. 2011

      Prezi

      Prezi és un programa per crear presentacions tipus powerpoint, però NO amb diapositives, sinó tot en un mateix pla. El sistema que té per mostrar la informació és un recorregut entre aquesta fent zoom a la part que es vol donar importància en aquell moment.

      Permet incorporar vídeos, imatges; aquestes es poden pujar al progrma o bé del propi ordinador o buscant-ne a la xarxa. Però només fa servir les que són acceptades pel programa, és a dir, fa servir el dret d'autor.

      Tot i això, no té gaires plantilles de lletra per seleccionar. Té poques tipografies, això és així perquè la presentació sigui clara i homogènia. Tot i que dins de les plantilles hi ha tres petits canvis.

      Per poder utilitzar-lo, s'ha d'anar a www.prezi.com i crear-se un compte.

      Aquí us deixo un tutorial sobre el programa: Tutorial Prezi

      A classe hem hagut de fer una pràctica sobre el programa, us la penjaré perquè la pogueu veure a continuació. Personalment, crec que és un programa bastant acertat. No és complicat d'utilitzar i és una alternativa als powerpoints en que tots estem acostumats. Fa el mateix servei, però possiblement el resultat és més visual i atractiu. Ho podeu comprovar vosaltres mateixos.

      Aquí teniu la pràctica feta a classe:

      27 d’oct. 2011

      Audacity

      Audacity és un editor d'audio lliure i fàcil d'utilitzar; multilíngüe per Windows, Mac OS X, GNU/Linux i altres sistemes operatius. Es poden fer diverses funcions:

      - Grabar audio en viu.
      - Digitalitzar grabacions de cintes de cassette, discs de vinil i minidiscs.
      - Tallar, copiar, borrar, unir i barrejar sons.
      - Importar arxius de so, editar-los i combinar-los amb altres arxius de so
        o noves grabacions.
      - Exportar grabacions en diferents formats de so.
      - Editar arxius MP3, WAV, etc.
      - Cambiar la velocitat o to d'una grabació.

      La última versió d'Audacity és: 1.3.13 (Beta). Nova versió activa amb altres caractarítiques i arranjaments.

      A classe vam fer una pràctica amb Audacity, aquest va ser el resultat:


      Realment, penso que aquest programa és molt afectiu i no gaire difícil d'ultilitzar. Jo no el coneixia, i m'ha agradat molt, ja que puc fer les barreges que jo vulgui amb grabacions de veu, músiques, etc. Penso que és un programa molt acertat. I de gran ajuda per aquells que volen crear nous sons.  

      20 d’oct. 2011

      Gimp

      El Gimp és un programa per modificar imatges, ja sigui el color, la grandària, passar-la a formats diferents, relacionar el nombre de píxels amb la resolució de la imatges, etc.

      És bastant semblant al Photoshop. Segons la meva opinió és un programa no gaire complicat d'utilitzar i bastant còmode. Qualsevol imatge que es vulgui retocar aquest programa pot ser de gran ajuda sempre que no s'utilitzi un altre d'aquest tipus.

      Perquè veieu quin tipus d'imatges surten i una mica saber què és el que es pot fer, us penjaré unes imatges perquè ho visualitzeu:

                  Original

       
      S'introdueix la imatge que vulguis retocar al programa, un cop ho has fet per reduir la imatge s'ha d'anar a imatges i clicar a escalar imatge. D'aquesta manera pots fer més gran o més petita segon com la vulguis.


       
      Per eliminar una part de la imatge, s'utilitza una altre eina anomenada eina clona.



      Per retallar la imatge s'ha de seleccionar el tros que es vulgui amb l'eina selecció rectangles, aleshores clicar al enter.

       

               Original

       
      S'ha de fer el mateix que amb la imatge dels banus. Introduir-la al programa i reduir-la.


      En aquesta imatge s'ha volgut destacar una de les seves parts, en aquest cas el gorro del nen; deixar aquest en color respecte a tota l'altre part de la imatge en blanc i negre. Per fer això s'ha utilitzat una eina anomenada selecció lliure, amb ella selecciones la part que es vol destacar. Un cop fet, a l'apartat selecciona, es clica a invertir; finalment en l'apartat colors es clica a sturació. El resultat és el de la imatge.


      Això és mes o menys el que es pot arribar a fer. Retallar la fotografia, borrar algun element d'aquesta, fer que ressalti un element posant el fons de colors blancs i negres, etc.

      Realement és un programa bastant fàcil d'utilitzar i amb prous eines per poder fer el que es necessiti.

      Digitalització i característiques de les imatges

      La digitalització consisteix en traspassar informació, ja sigui una imatge, un so, un vídeo, etc. en un llenguatge que l'ordinador pugui interpretar i entendre. Això s'aconssegueix mitjançant la codificació (convertir aquesta informació en un codi anomenat binari).

      El codi binari està composat per 0 (zeros) i 1 (uns). Cada lletra, símbol, imatge, signe, etc en té un de diferent.

      Per exemple quan escanagem alguna cosa, s'agafen els diferents colors segons els píxels i l'ordinador aplica un codi binari per a cada un, i d'aquesta manera mostra en la pantalla el color real. Això també passa amb els CD's, converteix els sons d'audio en un codi específic i ho plasma als altaveus traduint-lo al nostre llenguatge, és a dir, en so.

      Conceptes bàsics de la imatge digital:

      La imatge que s'utilitza digitalment s'anomena mapa de bits, són les fotografies que es produeixen amb una càmara, un escaner, etc. Aquestes es poden manipular amb un programa anomenat Gimp. les principals característiques d'aquestes imatges són:

      - La grandària que fa referència a la quantitat de píxels (unitat mínima que mesura una fotografia) que té la imatge, mesurant-la amb la quantitat de píxels horitzontals multiplicats pels verticals. Normalment en són 400 o 450 píxels per base i l'alçada proporcional.

      - El pes correspon al que ocupa la imatge en memòria mesurada en Bytes.

      - La profunditat de color, nombre màxim de colors que pot arribar a tenir la imatge.
      Es pot modificar el color sense adornar-nos gairebé del canvi produït. Juga amb els blancs i negres, en canvi amb els diferents colors juga amb la tonalitat grisenca.

      - La resolució és la relació entre el número de píxels de la imatge i el lloc que ocupa. Per exemple, si imprimeixes una imatge i et surt amb una mena de quadradets difuminats, vol dir que aquesta imatge no té la suficient resolució.

      Per acabar només dir que aquestes imatges han de ser guardades en format .jpg .

      Aquesta entrada del blog fa referència als conceptes bàsics de què és una imatge digital, les caractarístiques d'aquesta i de com funciona la codificació de l'ordinador.

      Saber aquesta informació, per aquelles persones que volen començar a utilitzar algun programa sobre imatges, serà útil. Ja que són petits conceptes bàsics de les imatges que poden ajudar-les.

      15 d’oct. 2011

      Percepció del So

      Introducció al so
      El so és una sensació auditiva, tot i que no tots són audibles pels humans. L'oïda humana té uns límits, anomenats llindars, relacionats amb les freqüències i la intensitat.

      Límits freqüencials
      - Llindar inferior: 20Hz
      - Llindar superior: 20.000Hz

      Aquests llindars varien segons les espècies animals. En els éssers humans es perden aquestes freqüències amb l'edat de la persona. Tot i això hi ha un tipus de sons, els ultrasons, que són imperceptibles per a l'oïda humana.

      Límits intensius
      - Llindar d'audició: valor mínim 0dB
      - Llindar de dolor: valor màxim de 120 a 140 dB

      La percepció de la intensitat del so depèn de la distància, a mesura que ens allunyem del focus emissor, sentim el so mes fluix i no ens fa mal a l'oïda. Un impuls de so a un nivell massa elevat pot matar cèl·lules; les més afectades són les freqüències que hi han a la part exterior del cargol en la nostra orella.

      Aquí teniu una llista dels sorolls més fluixos als més forts que poden fer mal al nostre organisme:
      • Silenci.
      • Fulles d'arbres, poca gent.
      • Nevera, transit mitjà, magatzems.
      • Transit intens, crits.
      • Clàxon, distocetes, concerts.
      • Explosions.
      • Llançament d'una nau espacial.
      Els elements interns de la música sorgeixen de les qualitats del so.

       QUALITAT
       ELEMENTS INTERNS
      Durada. Depèn del temps que roman el so a la nostra orella. 
        Ritme. És l'ordenació en el temps de diferents durades a partir d'una pulsació interna.
      Altura. Depèn del nombre de vibracions per segon.
      Melodia. Seguit de notes de diferents altures que formen una frase musical.
      Harmonia. Combinació de melodies 
      Intensitat. Depèn de l'amplitud de l'ona sonora.
      Dinàmica. Element que defineix els canvis d'intensitat que es produeixen en una peça. 
      Timbre. Depèn del material que vibra i de la tècnica que s'utilitza per fer-lo vibrar.
      Instrumentació. Combinació de diferents instruments. Famílies: acròfons, cordòfons, idiòfons i membranòfons. Veu humana.

      Acabo de fer un resum sobre el so i les parts importants d'aquest. Ara comentare tres articles, un del periódico, relacionats amb el so i nosaltres.

      El primer (Periódico) diu que la metitat dels joves tenen problemes auditius pel soroll. Les principals causes d'això són els auriculars amb els quals molta gent escolta música, i no només en un to normal, sinó que tenen el volum molt alt; la música de les discoteques i el trànsit. Això ha fet que el 17% que tenen avui en dia lesions més greus, necessitin audifons als 40 anys.
      Una de les altres raons és a causa de la contaminació acústica de les ciutats, com per exemple Barcelona, que té un nivell molt alt de soroll. Els edificis poc preparats, ja que molts no compleixen les normes de protecció sonora de l'edifici. Per acabar dir que Espanya és el país europeu amb més contaminació acústica.

      Els dos últims articles els uniré, un parla sobre que en la naturalesa no hi ha sorolls capaços de destruir l'audició. Defensa que la propia naturalesa ha sapigut com formar-ho tot perquè el soroll de la propia no afecti als éssers humans. En canvi l'altre parla sobre la música i el soroll creats per nosaltres. La música occidental creix contínuament, ha augmentat al voltant de sis vegades en l'energia sonora. Avui en dia ens trobem més enllà del límit de seguretat en el que es poden crear danys fisiològics. La pregunta que es fa tothom és: Quan començarà a disminuir aquets nivell de soroll?
      És una pregunta que no té resposta, cada persona pot pensar segons ella.

      Personalment crec que el soroll tardarà temps en dismunuir. És normal que avui en dia hi hagi aquest soroll, ja sigui pel trànsit, tecnologies noves que vagin sorgint, etc. Perjudica a la gent, però cada vegada anirà a més.
       

      13 d’oct. 2011

      Interactivitat

      Els ordinadors, primerament es van crear per fer càlculs, però poc a poc han esdevingut màquines per comunicar-nos.

      Interectivitat: consisteix en construir una comunicació entre l'ordinador/programa i la persona. Es pot mostrar informació mitjançant punts de connexió i fent que aquesta estigui en diferents llocs. Per arribar-hi s'han de mostrar enllaços, etc. que vagin directament a la resposta que busquem.

      Aquesta interectivitat la va proposar un home, Vannevar Bush (enginyer i científic nord-americà) que deia que calia operar associant idees, tal i com ho fan els humans.

      Ted Nelson (filòsof, sociòleg i pioner de la tecnologia de la informació nord-americana), va inventar un programa com internet anomenat Xanadu, però no va arribar a publicar-se.
      Això sí, va donar lloc a dos termes prou importants avui en dia:

      - Hipertext: són enllaços que porten a altres textos que contenen informació relacionada amb la que obté el text principal.
      - Hipermèdia: són enllaços que porten a sons, imatges, animacions, vídeos, etc. relacionats amb el tema del text que ens interessa.

      Més tard un home anomenat Douglas Englebart (inventor nord-americà i pioner amb els ordinadors), va inventar el ratolí una eina que permet interectuar de manera còmoda amb l'ordinador. Va inventar la comunicació interactiva, els CD-ROM que van ser la primera eina comunicativa i més tard els videojocs.

      Es pot dividir, en dos grups, les diverses parts d'un ordinador:
      - Software: la part tova. Programes de l'ordinador, és a dir, que no es poden tocar.
      - Hardware: la part dura. Com per exemple el ratolí, el teclat, la torre, etc.

      Finalment, s'ha de dir que la clau d'un sistema interactiu és la interfície, el conjunt de grafismes i d'opcions que fan possible la comunicació interactiva entre la persona i l'ordinador.

      Video relacionat amb la interactivitat.

      Edu3.cat


      Personalment aquest vídeo m'ha aportat saber d'on surten les noves tecnologies que avui en dia per motla gent són imprescindibles i que són de gran ajuda per alguns sectors de treball.

      12 d’oct. 2011

      Twitter


      Què és?
      És una red social basada en el microblogging (servei que permet als usuaris enviar i publicar missatgdes breus "140 caràcters" de text; anomenats tweets). Els missatges són públics (els pot veure qualsevol que segueixi a la persona que publica els tweets) i formar part d'aquest servei és gratis.

      Tres idees bàsiques
      En el Twitter, hi ha tres icones que s'utilitzen molt en aquest servei. Cada una fa una funció diferent.

      L'almohadilla (#): se'n diu "hashtags" i s'utilitza per agrupar missatges sobre un mateix tema i s'ha de posar primer la icona seguida de la paraula que vols agrupar com per exemple #twitter.

      L'arroba (@): s'utilitza per contestar o mencionar altres usuaris. Es posa primer la icona i després el nom de la persona a la qual es vol fer referència, com @usuari.

      El retweet (RT): es fa servir per postejar un missatge d'un altre usuari i compartir-lo amb els teus seguidors.

      Per començar a utilitzar-lo només cal que entris a la pàgina i et registris!

      Enllaç: Twitter

      Per acabar dir que el Twitter és molt efectiu per poder saber certes coses en les que un/a està interessat/ada; utilitzant aquests símbols (#) o (@). Sobre temes concrets o en general. L'utilitza molta gent i a més a més al poder seguirla pots enterar-te del que a tú t'interressi o vulguis.

      9 d’oct. 2011

      Cultura Lliure (Creative Commons - Copyleft)

      Avui en dia hi ha espais d’internet en els quals diferents persones poden comentar i publicar articles de forma oberta. Per aquest motiu molts autors llicencien les presentacions d’ús obert, com ara les Creative Commons (espais Flichr i Wikimedia que permeten copiar, distribuir i comunicar públicament l'obra; transformar-la i derivar-la) perquè tothom pugui reutilitzar el material i crear-ne un de nou.

      Aquesta aplicació ofereix drets a terceres persones però amb unes condicions:

      Reconeixement: cal reconèixer l’autoria.
      No-comercial: limitació d'usos no-comercials.
      Sense obres derivades: l’autorització no inclou transformar obres derivades.
      Compartir igual: l’explotació autoritzada inclou crear obres derivades sempre que tinguin la mateixa llicència en ser derivades.


      Un cop feta l’elecció, la persona tindrà la llicència escollida la qual es pot expressar de tres formes:
      - Commons deed: resum del text amb icones rellevants.
      - Legal Code: text legal basat en la llicència.
      - Digital Code: codi digital per identificar l’obra i condicions d’ús.

      Dins d’aquestes quatre condicions es creen sis llicències:
      1. Reconeixement
      2. Reconeixement - NoComercial
      3. Reconeixement - NoComercial - CompartirIgual
      4. Reconeixement - NoComercial - SenseObraDerivada
      5. Reconeixement - CompartirIgual
      6. Reconeixement - SenseObraDerivada

      Escollida la llicència heu d'incloure el botó Creative Commons "Alguns drets reservats" al vostre lloc, a prop de la vostra obra. Aquest botó estarà enllaçat amb el Commons Deed, de forma que tothom pugui estar informat de les condicions de la llicència. Si trobeu que la llicència ha estat violada, llavors tindreu les bases per poder defensar els vostres drets.

      Fins i tot autors espanyols fan servir la copia lliure de Creative Commons i permeten que es copiï el seu contigut.

      Copyleft és tot el contrari que copyright, ja que permet, mitjançant una llicènica, utilitzar-lo lliurament; està permés a venda.

      Us deixo una presentació sobre les Creative Commons.


      8 d’oct. 2011

      Google Docs

      Google Docs és un programa de la compte de www.gmail.com molt útil.
      Serveix per poder treballar en grup cada un des d'un ordinador diferent, ja sigui a la feina, a casa, a la universitat, etc. Es poden fer documents de word, presentacions, fulles de càlcul, formularis...

      És molt fàcil fer-lo servir. Una persona ha de crear un document, aquesta s'anomenarà propietari/a; i un cop creat haurà de compartir l'arxiu amb les demès persones que hagin de participar. També es pot elegir si aquestes persones poden editar-lo o comentar-lo. Un cop format, cada persona pot modificar l'arxiu tantes vegades com vulgui i totes poden fer-ho en el mateix moment. És realment un programa molt efectiu.

      Aquí us deixo unes imatges perquè tingueu una mínima idea de com crear el document i compartir-lo amb els companys:








      Comentari sobre Powerpoint - article de Jordi Simón i Llovet

      L'article de Jordi Simón i Llovet parla sobre el programa per fer presentacions i resums de diversos temes, Powerponit. Es mostren diverses opinions de persones implicades en revistes, etc. sobre l'ús d'aquest programa relacionat amb l'educació i la incorporació de les TIC (tecnologies de la informació i la comunicació).

      Poden haver-hi dos usos diferents aplicats al powerpoint, el més tracidional que es el que tots els professors fan servir (classe magistral) i la utilització de la creativitat.
      Hi han aspectes positius (avantatges) i aspectes negatius (desavantatges) respecte a aquest programa.

      Avantatges:
      - L’alumne sempre té en pantalla una guia del que s’està dient, dels termes claus o de l’esquema...
      - Permet incorporar imatges il·lustratives.
      - Permet crear esquemes.
      - Podem inserir tota mena d’elements multimedials com ara: imatge, so, vídeo, animacions,...
      - L’alumne té més facilitat per prendre apunts.
      - Permet utilitzar una variada gamma de colors i formes que clarifiquin el significat dels continguts.

      Desavantatges:
      - Establir un tipus de discurs transmissiu i seqüencial entre l'orador i el públic.
      - Massa informació sense claredat.
      - L'orador es limita a llegir la pantalla.
      - Els colors i formes es col·loquen sense cap ordre estètic.
      - Abús d'elements multimedials.
      - Ha d'haver-hi un bon sistema de projecció, ja que sinó pot afectar als alumnes.
      - Doble discurs; l'orador que explica les diapositives i l'alumne que llegeix el text d'aquestes.

      Hi ha molts tipus de presentacions segons la finalitat que es necessiti. L'ús de recursos multimedials és un dels avantatges en les presentacions. En aquest article s'esmenten algunes propostes per utilitzar el Powerpoint segons el tema que es vulgui, com per exemple diapositives de fotografies, exposicions musicals, etc. També es pot utilitzar com a material escrit, com per exemple diapositives amb preguntes i enllaços que ens portin a les respostes, etc. Fins i tot es pot fer art amb aquest programa, afirma David Byrne.

      Pels nens això es pot utilitzar com a una motivació cap a ells. Amb vídeos, imatges, sons; és a dir, el llengutage musical com a transmissor d'emocions. "Maquina de recollir idees"

      Aquest és l'enllaç de l'article del qual us acabu de parlar:

      Aquest article de Jordi Simón i Llovet està molt ben fet i estructurat, ja que t'informa sobre el programa Powerpoint, perquè serveix i com poder utilitzar-lo segons què és el que es necessita.

      Per acabar he de dir que un Powerpoint ha de ser clar i molt visual, no ha de tenir molta lletra sinó més be han d'apareixer esquemes, imatges, etc. que puguin expressar què és el que vols dir i transmetre a la persona o si ets mestre als alumnes. S'ha de ser creatiu i flexible amb les diapositives, sobretot perquè primer de tot s'ha de pensar en la persona que t'escolta, l'alumne.

      5 d’oct. 2011

      Presentació

      Em dic Laura Crespo i sóc estudiant d'Educació Infantil a la Blanquerna.
      Aquest blog l'he creat per publicar entrades relacionades amb l'assignatura de Gestió de la informació i TIC juntament amb alguns treballs de COED (comunicació oral, escrita i digital). Espero que serveixi per aquella gent que estigui interessada en els diversos temes publicats. Gràcies